חייו ומותו של האדריכל מנדלסון

סטודנטים לארכיטקטורה בכל העולם לומדים עליו. רבים מעריצים אותו, את הדבקות שלו בעשייה בלתי פוסקת, את היותו הראשון לבנות דברים כה חדשניים בתקופה לכודה בכבלי העבר (שנות העשרים והשלושים של המאה  - 20).
שום דבר בביוגרפיה הראשונית של אריך מנדלסון, מהאדריכלים הדגולים של העת המודרנית, לא העיד על גדולתו וחדשנוותו העתידית.
ובאמת, זוהי חידה מסתורית: איך אדם שגדל בעיר קטנה לאבא סוחר שכל רצונו היה שבנו ילך בעקבותיו, -- מאין הביא את הלהט, המקוריות והנחישות להוציא לפועל רעיונות שכאילו נולדו משום מקום?
תחילתו של סרטו של דוקי דרור נותנת מענה חלקי למסתורין הזה: הקראת מכתבי האהבה של מנדלסון לאשתו העתידית לואיז מלמדת על אדם שהמראות יוצאים ממנו ללא שליטה ובמקומות הכי פחות צפויים: שוחות הלוחמים של מלחמת העולם השניה.
קראתי בעבר ספר שניסה להתחקות על מקורות ההשראה של אמנים וממציאים. אצל כולם בראיונות חזר המוטיב של משהו היוצא מהם מבפנים, שהם בעצמם אינם יודעים מה מקורו. לא פעם הם מעידים על עצמם שהם רק הכלי דרכו עוברת האמנות או החדשנות החוצה. איכשהו, הדבר תואם את מכתביו של מנדלסון לאהובתו הצעירה. הוא מתאר חזיונות בלתי פוסקים שעולים בזמן ההפגזות, במשמרות השמירה הארוכות ובשדה הקרב. ובאמת, הדבר הפלאי הזה הוא השם שדוקי דרור בחר לסרט.
האדריכל-אמן השאפתן והנלהב לא זכה להצלחה בתחילת דרכו. מנוסים ובכירים ממנו הציעו לו ולבת זוגו שיבחר בנתיב קונבנציונלי יותר או שיעבור תחום. אבל בזכות המזל ולואיז, שנהגה לנגן צ'לו וכינור עם איינשטיין, מנדלסון זוכה לבנות את מגדל התצפית של איינשטיין, באמצעותו ביקש האחרון להוכיח את תורת היחסות.
התכנית האדריכלית היחודית שובה את ליבו של אינשטיין, הוא נבנה בפיקוחו ההדוק של מנדלסון (הפרקציוניסט והאובססיבי, אם לשפוט על פי תיאור חווית הבניה) ושנה אחר כך זוכה אינשטיין בפרס נובל על ניסוח תורת היחסות. מנדלסון הופך בן לילה לאדריכל המבוקש והמפורסם באירופה. בינגו.
סיפור חייו נמשך ומתפתל עם עליית הנאצים לשלטון וההגירה למדינות שונות, ביניהן ישראל (אז פלשתינה) ולבסוף ארה"ב. לא נקלקל לכם את הצפיה ורק נספר שהבחירה בקולה של לואיז, אשתו של מנדלסון, כמספרת הסרט,  הוא בחירה בעלת משמעות עמוקה מצידו של הבמאי: הרעיה הנאמנה עד בלי גבול, המפרגנת, ששמה את שאיפותיה בצד למען אדם שרואה את עצמו ואת עשייתו במרכז. מזכיר כל כך הרבה ביוגרפיות אחרות ואף מתכתב במידה מסוימת עם סיפורה של אשתו של הרב שג"ר בסרט לרדוף אחרי הצל עליו כתבתי כאן, שאומרת "הבנתי שהוא התחתן עם התורה." ובהשאלה -מנדלסון התחתן עם הארכיטקטורה. לואיז מסרבת להסתפק בתפקיד הפסיבי שיועד לה, אבל על כך בסרט..
לצפיה בסרט בפילמדי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה